Stein Norem Wisteds Sokndal forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS)

2 posters

Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS)

Poste  Trygve Refvem Tir Feb 12, 2008 6:53 pm

Ifølge ættesogen skal han være født i 1726 og gift 1.gang med Torborg Ingvardsdtr. I 1801 folketellingen er hans alder oppgitt til 62 år, og både han og hustru Anne Gurie Berntsdtr (53 år) oppgis å være i sitt første ekteskap. I kirkeboken er han forlovet som ungkarl 7/11/1769.
Under leting etter hans opphav finner jeg i Sjelemantallet 1758 under Immerstein :Jakob 68 husmann, Inger 60, barn:Jakob 16.Dette kan være JJS.
I Ættesogen finner vi under Immerstein Husmenn nr 5 den samme familien. I kirkeboken fremgår at de ble forlovet 7/4 1743 og at de var søskenbarn/hadde kongelig bevilling. Soldat Jakob Gundersen og pige Inger Gundersdtr. Sønnens fødsel/dåp i 1742/43 finner jeg derimot ikke i kirkeboken. Han har heller ikke etterlatt mange spor i de militære ruller.
I Sjølimmiten 1744 finner vi på Birkeland enken Karen Mikkelsdtr med 2 sønner, Jacob Gundersen 22 år og Gunder Gundersen, men dette passer ikke helt.
Kan noen bidra til å bringe klarhet, det finnes svært mange Jakob Jakobsønner i sognet!
Trygve Refvem

Trygve Refvem

Antall Innlegg : 43
Join date : 06.02.2008

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Re: Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS)

Poste  Stein Norem Wisted Ons Feb 13, 2008 7:35 am

Jeg er enig i at JJS ikke var gift med Torborg Ingvardsdtr, og har fjernet den koplingen.

Når det gjelder JJS' opphav har jeg ikke noe nytt foreløpig. Men jeg ser at han er oppgitt til 62 år i 1801, og til 63 år ved sin død i 1816 ! Det må vel være feil for 73, men det står 63 både i minesterial- og i klokkerboka.

Kona er kallet Anne Gurie Jakobsdtr Bakken 66 år ved sin død i 1814, men det må være henne.

Når det gjelder opphavet har jeg sett gjennom faddere for barna deres. Det er mange som går igjen, det trenger ikke bety slektskap, men ofte er det det. Jeg har funnet følgende som kan være søsken av JJS

Gunhild Jakobsdtr f. 1721 Immerstein, husmenn nr. 17
Todny Jakobsdtr. f. 1723 Nordnes nr. 9
Bernt Jakobsen Bråsund f. 1728 Hegdal, husmenn nr. 16

Jeg har ikke funnet noen av disse konfirmert i Sokndal, så de kan ha kommet til Sokndal etter 1743/45, sikkert etter 1758, da ingen av dem finnes i 1758-sjelemanntallet. Selv om Todny Jakobsdtr giftet seg med Tønnes Berntsen Bunes i 1753, finnes de ikke i 1758-sjelemanntall i Sokndal.

Stein Norem Wisted

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Jacob Jacobsen Stølevik (JJS)

Poste  Trygve Refvem Ons Feb 13, 2008 2:09 pm

Fadderne på morssiden passer, mens de øvrige synes å være naboer. Det kan vel tyde på at JJS var enebarn eller innflytter. Barna døpes i rekkefølgen Marte, Jakob, Bjørn og Inger Maria, Bernt Tønnes .., så det kunne tyde på at farmoren het Inger. Slik sett passer husstanden som er nevnt i sjeleregisteret 1758 på Immerstein. I ættesogen er både Jacob og Inger ført som Gundersen/Gundersdtr (Immerstein husmenn 5). Hvis kilden til dette er vielsen 9/6 1743 av søskenbarna "soldat Jacob Gundersen og pige Inger Gundersdtr", så er det muligens feil, idet dette må være Jacob Gundersen Bjelland 17 som giftet seg i 1743 med Ingeborg Gundersen Eie 14. De var søskenbarn (felles bestefar Torstein Knutsen Eie nr 13) og døpte sitt første barn i 1744 (Gunnar).
Trygve

Trygve Refvem

Antall Innlegg : 43
Join date : 06.02.2008

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Re: Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS)

Poste  Stein Norem Wisted Tor Feb 14, 2008 7:37 am

Jeg er enig i at de som giftet seg i 1743 er Jakob Gundersen Bjelland og Inger Gundersdtr Eie.

Det gjør at de to på Immerstein, husmenn nr. 5 bli enda mer "ukjente", dvs. de kom sikkert til Sokndal rundt 1753, da den antatte datteren Todny giftet seg. Jeg har funnet en Jakob Jakobsen uten stedsnavn, konfirmert i 1755, det passer bra med et fødselsår rundt 1740. Så det kan være vår JJS. Jeg har ikke funnet andre Jakob Jakobsønner født 1738-1741 som passer, de eneste to har jeg også funnet konfirmert med stednavn (Hatleskog og Frøyland i 1756)

De fadderne jeg har funnet, må vel være søsken av JJS, da de alle heter Jakobsen/dtr. Når det gjelder oppkalling har både Bernt, Todny og JJS dattere som het Inger.

Så familien kan se slik ut :

JAKOB GUNDERSEN STØLEVIK f. 1690 d. 1768
g.m. INGER GUNDERSDTR. f. 1698 d. 1775
Barn :
a. Gunhilde f.ca. 1721 g.m. Immerstein, husmenn nr. 17
b. Todny f.ca. 1723 g.m. Nordnes nr. 9
c. Bernt f. 1728 Bråsund, Hegdal, husmenn nr. 16
d. Jakob f.ca. 1740 Hegdal, husmenn nr. 4

Og det er plass til flere barn mellom Bernt og Jakob. Men det mangler bevis før jeg legger dette inn i ættesogen, eller ihvertfall noen flere indisier.

Stein

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Re: Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS)

Poste  Stein Norem Wisted Tor Feb 14, 2008 8:47 am

I en liste over sjølegden fra 1803, som jeg ikke har skrevet av enda, er det under Hegdal oppgitt Jacob Jacobsen 64 år med sønnene Bernt 21 år og Jacob L. 11 år. Det er JJS. I denne listen er det vanligvis oppgitt fødested, men dessverre er ikke det oppgitt for ham. Det tyder på at han ikke er født i Sokndal, men det passer med fødselsår rundt 1740 og konfirmasjon i 1755.

Stein


Sist endret av den Tor Feb 14, 2008 1:58 pm, endret 1 gang

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Jakob Jakobsen Stølevik (JJS)

Poste  Trygve Refvem Tor Feb 14, 2008 11:12 am

Dette kan bli interessant! men finnes det noe belegg for Gundersen/dtr på Immerstein husmenn 5? Etter gjennomgang av kirkeboken synes det som om JJS's barn f og g skal være Bernt Tønnes (ikke Tomas),j og k John og Jon (og ikke Jakob). I Lundboken p 417 finnes "Todni Bjørnsdtr Osen g.m. Jacob Jacobsen Rekeland, Sokndal. Sk etter henne 2-4-1718". Har problemer med å gjenfinne dem i Ættesogen.
Trygve

Trygve Refvem

Antall Innlegg : 43
Join date : 06.02.2008

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Re: Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS)

Poste  Stein Norem Wisted Tor Feb 14, 2008 12:26 pm

Du har helt rett. Gundersen/dtr. var hentet fra brylluppet, som nå viser seg ikke å være deres, så deres farsnavn er dermed ukjente.

Da jobber jeg videre ut fra dette :

JAKOB STØLEVIK f. 1690 d. 1768
g.m. INGER f. 1698 d. 1775
Barn :
a. Gunhilde f.ca. 1721 g.m. Immerstein, husmenn nr. 17
b. Todny f.ca. 1723 g.m. Nordnes nr. 9
c. Bernt f. 1728 Bråsund, Hegdal, husmenn nr. 16
d. Jakob f.ca. 1740 Hegdal, husmenn nr. 4

Du har også rett i at barna til JJS skal hete Bernt Tønnes og Jon Lorentz.

Denne Todny Bjørnsdtr Osen g.m. JJ Regeland er ukjent for meg. Det må jeg sjekke opp. Tenker du disse to i slekt med JJS ?

Stein


Sist endret av Stein Norem Wisted den Ons Feb 20, 2008 9:44 am, endret 2 ganger

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Re: Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS)

Poste  Stein Norem Wisted Tor Feb 14, 2008 1:03 pm

Videre gjennomgang av faddere viser at blandt fadderne til Tønnes Berntsen Nornes og Todny Jakobsdtrs barn finnes bl.a. Bernt Jakobsen Stølevik, Gunhild Jakobsdtr. Stølevik og Jakob Jakobsen Stølevik.

Blandt Bernt Jakobsen Bråsunds barns faddere finnes også Gunhild Jakobsdtr Stølevik, videre Tønnes Bunes(Berntsen Nordnes) og Todny Jakobsdtr. Også her finnes JJS

Jeg mener at dette viser at Bernt Jakobsen bodde på Stølevik før han giftet seg og flyttet til Bråsund, videre at Gunhilde Jakobsdtr også bodde på Stølevik før hun giftet seg.

Jeg mener at det nå begynner å bli så mange indisier på at disse fire er søsken, at jeg snart tar det inn i ættesogen som "antakelig".

Stein

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Re: Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS)

Poste  Stein Norem Wisted Tor Feb 21, 2008 9:17 am

Jeg sjekket skiftet etter Todne Bjørnsdtr (i avskriftene)

Todne Bjørnsdtr. d. 4.2.1718 sk. 2.4.1718 enkemann Jacob Jaocbsen S. Regeland
1. kvinnens mor Karen Jonsdtr
2. søster Berit Bjørnsdtr. g.m. Leyel Haukland, Lund
3. søster Anna 29 i Bergen
4. søster Berte 26 i Bergen
5. halvbror Ellef Bjørnsen Osen, Lund
6. halvbror Besse Bjørnsen Eye, Hetland

Jeg vet ikke mer om hvem denne Jakob Jakobsen S. Regeland (det står S. Regeland i avskriften) er. Det kan være første kona til N. Regeland nr. 22, siden de ikke har barn, var de vel unge, og han er født i 1691. Han er fra S. Rosseland, så det kan være en sammenblanding mellom S. Rosseland og N. Regeland som har gitt S. Regeland.

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Jacob Jacobsen Stølevik (JJS)

Poste  Trygve Refvem Ons Feb 27, 2008 4:50 pm

Det var et interessant skifte, selv om det ikke gav noe svar på hovedspørsmålet. Av skiftet fremgår at søsteren Anna var 29 år gammel i 1718. I Lund-boken side 417 sies at hun ble gift i 1750 med degnen i Bakke Ole Jensen Holm. De fikk 6 barn sammen, det siste født i 1763. Da skulle moren altså være 74 år, så dette passer ikke. Ifølge kirkeboken het degnens kone Anne Malene Jacobsdtr Osen, og forlovere var Bjørn Osen og Brynjel Moi. Bjørn Osen er vel Bjørn Ellefsen Osen (N.Mysse 33). En degnekonekandidat kan være Malene Jacobsdtr N.Mysse 32a. Rettelse til ættesogen St.Rosseland 8: Karen Jonsdtr var "stebestemor" til Bjørn Ellefsen N.Mysse.
Trygve

Trygve Refvem

Antall Innlegg : 43
Join date : 06.02.2008

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Jacob Jacobsen Stølevik (JJS)

Poste  Trygve Refvem Man Mar 03, 2008 5:15 pm

I tilknytning til foregående innlegg kan nevnes fra Nes-bokens b.2.2 p 125: "Lars Pederson Austad g.3 med Guri Jakobsdtr. Osen", foreldre ukjent, men forlovere var Lars Tjersland og Leiel (Bjørnson) Haukland. Forfatteren nevner Todni Bjørnsdtr Osen og Jakob Jakobsen Rekeland som mulige foreldre, men da ville vel Guri vært nevnt i skiftet etter Todni 1718. En mer nærliggende teori kan være at faren er Jakob Jonsen nMysse32, som har en datter Guri f.1713 og k.1741. Men jeg har ennå ikke funnet noe konkret belegg for at han eller hans døtre flyttet til Osen i Lund.
Trygve

Trygve Refvem

Antall Innlegg : 43
Join date : 06.02.2008

Til Toppen Go down

Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS) Empty Re: Jakob Jakobsen Stølevik/Hegdal Husmenn 4 (JJS)

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet