Stein Norem Wisteds Sokndal forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen

2 posters

Go down

Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen Empty Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen

Poste  Jan H. Trelsgård Tor Sep 18, 2008 6:39 pm

Personen som du har kalt Åvald Åvaldsen mener jeg er identisk med Åvald Olsen nevnt 1701, 1712 og 1718. Åvald indre Evje kalles i et skifte (som jeg dessverre ikke finner referansen til nå) for bror til Åvald Olsen Polland i Hidra sogn. Altså to brødre med samme navn. Åvald indre Evje hadde datteren Elen gift med Didrik Tollaksen Kvanvik i Hidra sogn. Skiftet etter henne 16.10 1743 forteller at hun etterlot seg sønnen Tollak på 2 1/4 år. På Tollaks vegne møtte den "beslektede" Ole Åvaldsen Berrefjord ved skifteforretningen. Ole Åvaldsen Berrefjord var sønn av Åvald Olsen Polland. Åvald Olsen Polland ble begravet 23.02 1738, 100 år gammel. I mannskapsrullen 1718 er det sønnen Ole Åvaldsen som nevnes som gl. Oval Olsøns søn. Åvald Olsen må følgelig være over 60 år gammel på den tiden. Jeg finner ham første gang nevnt i Polland i 1682 da han måtte bøte for å ha besovet konen før bryllupet. Han er trolig født en gang i 1650-årene.

Ole Børildsen som nevnes på indre Evja i 1701, 86 år gammel, kunne kanskje passe som deres far ?

Jan H. Trelsgård

Antall Innlegg : 46
Join date : 27.03.2008

Til Toppen Go down

Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen Empty Re: Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen

Poste  Stein Norem Wisted Man Sep 22, 2008 11:52 am

Jeg husker dessverre ikke alle argumentene jeg brukte den gangen jeg satte dette opp, og det er det fine med et slikt forum som dette, der kan argumentene ligge.

Jeg har slitt med disse Åvald, Børrild og Ola'ene på Evje på slutten av 1600-tallet. Tidligere hadde jeg nr. 10 som Åvald Olsen, men har kommet til at Olsen og Åvaldsen ble blandet en del i den perioden. Her er det jeg har funnet, og som er i avskriftene mine

1645 - KOPPSKATT
Børild Laursen och hans Kone

1664 - Manntall
Jon (Børildsen) nr. 5
sønn : Einar Jonsen
Olle nr. 8

1664 - Manntall
Jon 53
sønn : Sivert Joensen 14
Olle 47
Halduor 24

1673 - OPPSITTERLISTE
Olle
Offuel (har jeg satt som Åvald Børildsen nr. 7)
Enchen (vel Ingeborg Halvorsdtr, enken etter Jon Børildsen nr. 5)

1701 - MANNTALL
Åvald Olsen (f.ca. 1671) er min Åvald Åvaldsen nr. 10
Ola Børrildsen (f.ca. 1615) er min Åvald Børrildsen nr. 7
Børrild Olsen (f.ca. 1651) er min Børrild Åvaldsen nr. 9

1711 - SKOSKATT
Ovald Olufsen med hustrue og 2 døtre

1713 - EKTRASKATT
Agvold Agvoldsen

1718 - MANNSKAPSRULLE
Olaf Olsøn (f.ca. 1670) som må være nr. 10 som her kalles Olaf

1717-1721 - KRIGSTYR
Aavald Aavaldsen

1730 - SORENSKRIVERTOLL
Owal Owalsen

1751 - gl. Oval Evje begravet

Kan "din" Åvald Olsen og "min" Åvald Åvaldsen ha vært halvbrødre med samme mor, som først var gift med en Ola, kanskje den noe "ukjente" nr. 8 og så senere med Åvald Børildsen ?

For å forvirre enda mere, finnes det en Åvald Evje som i 1677 eide 1 løp 6 mk smør i I. Evje sammen med sine søsken, og som jeg har som sønn til Jon Børildsen nr. 5. Kanskje det er far til Åvald Åvaldsen nr. 10

Jeg håper jeg har fått med meg alt her, og at du klarer å følge med i argumentasjonen min Smile


Sist endret av Stein Norem Wisted den Tor Sep 25, 2008 9:45 am, endret 1 gang

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen Empty Re: Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen

Poste  Jan H. Trelsgård Man Sep 22, 2008 5:16 pm

Jeg har notert meg følgende skifte etter Aurenes sine skifteavskrifter:
04.10.1751
Ovald Olsen Indre Evje Sogndal, død,
Enke: Inger Ellefsdatter, laugv. Jacob Taraldsen Barestad.
1.Eli Ovaldsdatter død, og efterladt:
1.a.Tollak Didrichsen Qvanvig 11 1/2 år. Faderen Didrich Tollachsen Qvanvig.
2.Gunild Ovaldsdatter g.m. Ovald Bessesen Indre Evje.

Jeg skal lete etter referansen til skiftet der Åvald Polland og Åvald Evje kalles brødre. Jeg mener at farsnavnet til Åvald Evje var omtalt der også.

Jan H. Trelsgård

Antall Innlegg : 46
Join date : 27.03.2008

Til Toppen Go down

Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen Empty Re: Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen

Poste  Stein Norem Wisted Tor Okt 02, 2008 3:36 pm

Jeg har revurdert dette med Åvald Olsen/Åvaldsen etter dine innspill, samt gjennomgang av Heskestad Ættesoge og tingbøkene.

I en rettsak fra 1652 stevnet Ola Børildsen sine brødre Jon, Skule og Mikkel for arv etter faren Børild Evje. Dette må være den Ola som er nevnt i 1664 og 1701. Det betyr at den Åvald Børildsen som jeg har hatt som nr. 7 egentlig var Ola Børildsen, og far til Børild Olsen Evje, Åvald Olsen Polland og Åvald Olsen Evje. Jeg har altså gått tilbake til det jeg hadde opprinnelig.

I 1673 nevnes Ola, Åvald og Enken på Evje. Det må være Ola Børildsen, og Åvald Jonsen Evje nr. 5c, samt enken som er hans mor.

Det eneste "rare" som gjenstår, er at Åvald Olsen ble kalt Åvald Åvaldsen i 1713, 1717-1721 og 1730. Det må være samme mann, for gamle Åvald Evje døde i 1751.

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen Empty Re: Indre Evja nr. 10 Åvald Åvaldsen

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet