Stein Norem Wisteds Sokndal forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Søren Clausen

2 posters

Go down

Søren Clausen Empty Søren Clausen

Poste  Lars Eike Tor Jun 26, 2008 1:49 pm

Er det noen som har informasjon om Søren Clausen (matros) gift med Marte Robertsdtr Årstad 2.aug. 1805 i Kristiansand.
Marte f. 2.des. 1885/d. 6.apr 1845 flyttet tilbake til Årstad etter 1816 og ble gift 2.gang i 1819 med Jakob Lorentz Jakobsen Fitje f.1796.
Dro Marte med barna fra Kristiansand til Årstad som enke? Når døde han?
Hvor kom han fra?
Søren Clausen eller Klaussen var ikke et vanlig navn, men det er en Søren Klausen fra Findmark, Bamble f. ca 1777 som også var matros, og det var en annen matros Søren Clausen som i 1801 ble gift med Marte Michelsdtr i Mandal.
Kan det være samme mann? Finner ikke senere spor etter Søren hverken i Mandal eller Bamble, og den Søren som giftet seg med Marte Robertsdtr. var enkemann i 1805.

Søren og Martes første sønn Claus Martinius Sørensen f. 1809 ble gift med Elisabeth Amundsdtr Store Rosseland og bosatte seg i Sogndalsstrand.

Hilsen Lars

Lars Eike

Antall Innlegg : 1
Join date : 13.06.2008

Til Toppen Go down

Søren Clausen Empty Re: Søren Clausen

Poste  Stein Norem Wisted Fre Jun 27, 2008 6:48 am

Jeg finner to aktuelle i Bamle, en på Findmark som du nevner f.ca. 1777, og en på Stadthelle f.ca. 1773. Begge er innrullerte matroser. Hvis han finnes i sjømilitære lister fra tiden i Kristiansand, vil mest sansynlig fødestedet hans oppgis der. Fra Sokndal finnes det et manntall fra 1803 som heter Sjølegden, som oppgir alle gutter og menn, med alder og fødested. Jeg vet ikke om det finnes et tilsvarende for Kristiansand, men i så fall vil han finnes der.

Jeg går ut fra at du har sjekket etter begravelsen i kirkebøkene for Kiristiansand.

Men du kan også lete i skifteprotokollene, dødsfallslister, og ikke minst formynderprotokollene siden de hadde umyndige barn.

Har du navn og alder på andre barn av ham, kan jeg se om jeg finner noen av dem også i Sokndal.

Hilsen
Stein

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet