Stein Norem Wisteds Sokndal forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Daniel Guland5

2 posters

Go down

Daniel Guland5 Empty Daniel Guland5

Poste  Trygve Refvem Ons Apr 09, 2008 11:19 am

Skiftet etter "pigen Ingeri Danielsdtr St.Rosland, som da var død, inneholder en mengde opplysninger også om Sokndalsslekter. Som arving nr 10-12 nevnes hennes farbrors sønner : Tarald Stensland i Sokndal, Didrik Kvanvik på Hidra og Knut Skogen, Bakke. Skiftet er drøftet i Bakkeboken b1 p431, og konklusjonen er at Ingeri Danielsdtrs foreldre var Daniel Mortenson Skogen (Bakke) og Siri Hoskuldsdtr Hamre, kalt Siri Gudland i skiftet 29-1-1683 etter Hoskuld Hamres kone, Marite Svensdtr. Skifte etter Daniel var i 1697, og dette må vel være Daniel Guland 5 i Ættesogen?

Trygve Refvem

Antall Innlegg : 43
Join date : 06.02.2008

Til Toppen Go down

Daniel Guland5 Empty Re: Daniel Guland5

Poste  Stein Norem Wisted Tir Apr 15, 2008 8:38 am

Det kan se slik ut, men Daniel Gudland døde i 1679 og etterlot seg konen Kirsten, ikke Siri.
Jeg er enig i at det kunne passe at Ingri Danielsdtr. var deres datter, nevnt uten navn i skiftet etter faren, men hvor kommer Siri inn i bildet ?
Har jeg blingset på årstallet, og skiftet etter Daniel Gudland var i 1697, så kan Siri Hoskuldsdtr. ha vært hans første kone, og Ingri deres datter, selv om det i skiftet står "deres datter", altså Daniel og Kirsten.

Hilsen
Stein


Sist endret av Stein Norem Wisted den Tir Apr 15, 2008 10:24 am, endret 1 gang

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Daniel Guland5 Empty Daniel Guland 5

Poste  Trygve Refvem Tir Apr 15, 2008 9:58 am

I skiftet 29-1-1683 etter Marit Svendsdtr Lindland som da var død og etterlot enkemann Omund (Torjusen Linland, Lund), er nevnt følgende arvinger:
1.Houskild Berg (Helleland, gift med Anna Knutsdtr, enke etter Tollef Olsen Berge). Dette var far til Tollef (Tollak) Hoskuldson Stenberg/IEvje, nevnt i skiftet etter Ingrid Danielsdatter.

Hans (Omunds) stebarn som hun hadde med sin forrige mann ( Hoskuld Salvesen Hamre):
2.Salve Hamre 3.Omund Mydland.4.Salig Kari Skårs barn. 5. Boel Sandbech. 6. Gunder Fidje 7. Ingri i Skogen (Bakke) 8.Salig Siri Gudlands børn. 9. Siri Østrimb og 10. Radne Mydland.
Siden Siri Gudland var død før 1683, kan Daniel Gudland deretter ha blitt gift med Kirsten. Når det skiftes etter Ingrid Danielsdatter i 1743 oppnevnes igjen arvingene fra morssiden (Hoskuld Hamre), slik at det må være Siri som er Ingrids mor.

Trygve Refvem

Antall Innlegg : 43
Join date : 06.02.2008

Til Toppen Go down

Daniel Guland5 Empty Re: Daniel Guland5

Poste  Stein Norem Wisted Tir Apr 15, 2008 10:43 am

Jeg tror vi må gå i originalskiftene her. Jeg har noen litt andre opplysninger om Hoskuld Salvesen Harmes barn :

datter gift med Daniel Mortensen Skogen, Bakke
Salve Hamre
Omund Mydland, sønn bl.a. : Hoskuld Omundsen Løvik
Gunvor gift på Fitje, barn : Jakob Larsen Fitje, Gunvor Larsdtr gift på Frøytlog
Bodil Sandbekk
Randi Mydland
Ingrid bor i Bakke
Randi av Lund, sønn : Hoskuld Torgersen Sollie
Siri Østrem, Lund

Vi må finne, og sammenligne originalskiftene til
Marit Svensdtr Lindland 29.jan 1683
Ingri Danielsdtr Rosseland 1743
og sjekke om Daniel Gudlands skifte ble holdt 7.feb. i 1679 eller 1697

Jeg har opplevd en del unøyaktigheter i Aurenes' avskrifter, Kristen er blitt Kirsten, og Gunder er blit Gundvor ol. I noen tilfeller er også noen arvinger ikke tatt med i avskriftene.

Hilsen
Stein

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Daniel Guland5 Empty Re: Daniel Guland5

Poste  Stein Norem Wisted Fre Okt 24, 2008 6:44 am

Jeg har sjekket de skiftene som jeg nevnte i forrige innlegg.

Daniel Gulands skifte var i 1679 og han kone kalles der Kirsten, ikke Siri. Datteren, uten navn, kan selvsagt være Ingerid Danielsdtr S. Rosseland, selv om det står "deris dater". I såfall må konas navn enten være feil, eller så må Siri Gudland som er nevnt i skifte 1683 være feil navn.

Skiftene fra 1683 (Marit Svensdtr Lindland, Lund) og 1743 (Ingrid Danielsdtr S. Rosseland) er heller ikke like når det gjelder barna til Marit Svensdtr, som er morsslekten til Ingrid Danielsdtr.

i 1683 nevnes (i den rekkefølgen de blir presentert) Den første er sønn av Omund Lindland og Marit Svenstr, de andre barn til Hoskuld Hamre og Marit Svensdtr.

Hoskuld Lindland
Salve Hamre
Omund Mydland
Sal: Kari Skårs barn
Bodil Sandbekk
Gunvor (ikke Gunnar) Fitje
Ingrid i Skogen
Sal: Siri Gudlands barn
Siri Østrem
Randi Mydland

I 1743 nevnes følgende som søsken til Ingrid Danielsdtrs mor :

Sal: Salve Hoskuldsen Hamres barn
Sal: Omund Mydland
Sal: Hoskuld Omundsen Lindlands arvinger Tollak Eye i Hetland og Ola Hoskuldsen Lindland
Sal: Gunvor Fitjes barn Jakob Larsen Fitje og Gunvor Larsdtr g.m. Ellef Tollefsen Frøytlog
Sal: Bodil Sandbekks barn, b.la. Alf Assersen Sandbekk
Sal: Randi Hoskuldsdtr Mydlands barn
Sal: Randi Hoksuldsdtr fra Lund, arvinger Hoskuld Torgersen Sollie med sin slekt og medarvinger
Sal: Ingrid Røyseland eller Skogen i Bakke, hennes arving er Lars Asbjørnsen Stuen i Bakke
Sal: Siri Østrem i Lund, hennes arving Torstein Østrem, Lund

I tillegg 3 arvinger som alle er sønner til Ingrid Danielsens farbrødre :

Tarald [Jakobsen] Stensland i Sokndal
Didrik Kvamvik i Hitra
Knud i Skogen, Bakke

Som vi ser stemmer ikke flokken med mors søsken helt overens i de to skiftene. I 1683 finnes to Siri'er, mens i 1743 finnes to Randi'er. Kari Skårs barn er nevnt i 1683, men ikke i 1743. De kan selvsagt være døde før 1743 og derfor ikke med i skiftet.

For meg ser det ut til at Kari Skår i 1683 er blitt til Randi [af Lunde] i 1743. Hoskuld Torgersen Sollie, som var hennes arving var sønn til Torger Sollie, som visstnok skal ha bodd på Skår, Lund. Da gjenstår bare Siri Gudland fra skiftet i 1683, og jeg er enig i at hun må være mor til Ingrid Danielsdtr.

Men problemet gjenstår ; Daniel Gudlands enke i 1679, var Kirsten og ikke Siri.

Hilsen
Stein

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Daniel Guland5 Empty Re: Daniel Guland5

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet