Stein Norem Wisteds Sokndal forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Gårdsnavnet Løvik / Løgevik.

Go down

Gårdsnavnet Løvik / Løgevik. Empty Gårdsnavnet Løvik / Løgevik.

Poste  Jan Helg Søn Mar 16, 2008 5:28 pm

Kan du si litt om bakgrunnen for at du benytter gårdsnavnet Løvik i ættesogen ?

I kart fra Statens kartverk benyttes formen Løgevik og den stemmer etter hva jeg forstår godt overens med den lokale uttalen. Dette navnet benyttes også som slektsnavn.

Norske Gaardnavne har formen Løgevig. Jeg skal ikke begi meg inn på en diskusjon om gårdsnavnets opprinnelse men eldre skrivemåter tyder ikke på at navnet har noe med løv/lauv å gjøre.

Etter hva jeg har funnet er skrivemåten for gårdsnavnet til tider (på 1600-tallet) påfallende likt skrivemåten for gården Log i Åna-Sira. Jeg har en mistanke om at enkelte av de oppsitterne du har oppført under gården Log i virkeligheten hadde sitt bosted i Løgevik.

Et eksempel finnes i et gammelt brev i prestearkivet for Sokndal datert 15. mai 1609. I brevet nevnes et vitneprov av Karl Sandersen "i Loug". Jeg er ganske sikker på at denne Karl er identisk med den Karl Løvik du nevner i din ættesoge som oppsitter i Løgevik i 1606.

Jan Helg
Gjest


Til Toppen Go down

Gårdsnavnet Løvik / Løgevik. Empty Re: Gårdsnavnet Løvik / Løgevik.

Poste  Jan Helg Søn Mar 16, 2008 5:30 pm

Av en eller annen grunn falt deler av navnet mitt ut i innlegget over. Jan Helge Trelsgård.

Jan Helg
Gjest


Til Toppen Go down

Gårdsnavnet Løvik / Løgevik. Empty Re: Gårdsnavnet Løvik / Løgevik.

Poste  Stein Norem Wisted Tir Mar 18, 2008 6:18 pm

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg bruker Løvik. Jeg har gjort det siden jeg startet på Ættesogen for 10 år siden.

Jeg vil nok etter dine opplysninger endre til Løgevik.

Hilsen
Stein

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Gårdsnavnet Løvik / Løgevik. Empty Re: Gårdsnavnet Løvik / Løgevik.

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet