Stein Norem Wisteds Sokndal forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Salve Pedersen Bu (nr 3)

2 posters

Go down

Salve Pedersen Bu (nr 3) Empty Salve Pedersen Bu (nr 3)

Poste  Agnete Ons Jun 03, 2015 9:25 pm

Hei!

Jeg tror det er en sammenblanding her, mellom to forskjellige Salve Pedersen:

* Salve Pedersen Bu finner man på Bu i Sokndal i 1801, gift med Anne Staalesdatter. Ett barn.
* Salve Pedersen Grøsfjeld finner man på Grøsfjeld i Heskestad (Helleland) i 1801, gift med Lischen Torkildsdatter. Fire barn.

Sistnevnte finner du i Heskestadboka under Grøsfjell nr 75 (side 220). Kobling til foreldre i folketellingen tyder på at du har plassert din Salve på Bu rett mht foreldre, men feil mht 1. kone og mht barnet Serine født på Refsland 1802.

Serine er født på Refsland 21.9.1802, og døpt 26.9.1802 i Sokndal. Men hennes mor er Lischen (ref. introduksjon 4.11.1802).

Det kan altså heller ikke være korrekt at Lischen dør i Sokndal 1794. Hun er høyst levende på Grøsfjeld i Heskestad både ved FT 1801 og når sønnen Christian blir født i 1809 på Grøsfjeld i Heskestad. Ved innførselen i Sokndals kirkebok står det jo ved gravleggelsen 6.1.1794 "Salve Bues kone, 26 år gammel", så det er ikke merkelig at misforståelser oppstår.

Jeg vet ikke hvem Salve Pedersen Bues første kone var.

Så vidt jeg kan se, har det faktum at Salve Pedersen Grøsfjeld både gifter seg (med Lischen) i Sokndal 29.1.1790, og at disse to får ett av sine barn på Refsland i Sokndal, skapt krøll.

Salve Pedersen (Grøsfjeld) og Lischen Torkildsdatter bor mesteparten av tiden på Grøsfjell i Heskestad, der han kommer fra. Hun er fra Sokndal, og de bor en kort periode på Refsland i Sokndal. Så tilbake til Grøsfjell, og deretter til Rotvelt i Egersund, der flere av barna konfirmeres.

Hilsen Agnete

Agnete

Antall Innlegg : 45
Join date : 14.02.2008

Til Toppen Go down

Salve Pedersen Bu (nr 3) Empty Re: Salve Pedersen Bu (nr 3)

Poste  Stein Norem Wisted Tir Aug 25, 2015 8:02 am

Takk for tips.

Jeg har funnet at Salve Pedersens første kone må være Marte Aslaksdtr., Ø. Støle nr. 8d De ble gift i 1793, og en av forloverne var Omund Regeland, som må være Omund Sørensen Ø. Regeland, hennes onkel.

hilsen
Stein

Stein Norem Wisted
Admin

Antall Innlegg : 151
Join date : 30.01.2008
Bosted : Sandnes

https://sokndal.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet