Stein Norem Wisteds Sokndal forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hvem var Haagen Torgiusen Guddal?

Go down

Hvem var Haagen Torgiusen Guddal? Empty Hvem var Haagen Torgiusen Guddal?

Poste  csh Tor Feb 02, 2012 1:23 pm

I forbindelse med slektsforskning, prøver jeg og finne ut om en av mine arviner Søren Torgiusen Langelandstøen (Surdal). Jeg har funnet 2 skifter etter hans søstre Berte og Guri Torgiusdatter, begge dattert 19.04.1751. Ved siden av Salige Sørens arvinger, er en av arvingene deres bror salige Haagen Torgiusen Guddals arvinger kaldt Hans og Ingebor.
Men jeg finner ingen Haagen Torgiusen Guddal og begynner å lure på om denne egentlig er Haagen Torjusen Maal?

Vil gjerne ha noen inspill så jeg kan komme videre, og har lagt til under det jeg foreløpig har funnet ut (mitt arbeidsnotat).

Torjus: gift med Siri Sørensdatter, datter av Søren Hansdatter fra Elve. (I følge Lundsboka, men dette tror jeg er riktig, selv om jeg ikke har fått sjekket det enda.)
I følge Lundsboka kom Torjus fra Austreim, men dette må være ren gjetning.

Barn: (i følge skiftet etter døtrene Berte og Karen)

1. Haagen Torjusen Gudal, Sokndal (Opplysninger om ham og barna er fra skifte etter søstrene hans Berte og Karen, og der står det Guddal. (eneste stedet jeg finner ham/noen Haagen nevnt på Guddal!)
Født ca 1673 ?
• 1701, har funnet 1 Haagen Torjusen: Bor på Lønningen i Elfwen, Lund, 29 år og gift. Stående reserve. (moren er fra Elfve, noen sammenheng?)
• Manskapsrulle 1700 og 1701 er han under Maal (som jeg ikke finner i folketellingen?) men Even Eriksen, som også er i mannskapsrullen for Maal bor på Lønningen i Elfwen i 1701, så dette må være samme sted.
• 1706 Opsidder Haagen Torgiersen 34 aar, fød paa Algaard i Lunde enroullerit, halbefarend. (Er Ålgård i Lund? Er det ikke i Sokndal?)
har to sønner : 1.Siver Haagensen 6 aar 2. Niels Haagensen 3 aar
• Reserverulle ca 1715: Haagen Mall, endrollr: til limitterne
• 1718 salige Haagen Muuls sønn Niels

Barn fra skiftet etter søstrene 19.04.1751
a. Hans Haagensen (ikke noe gårdsnavn oppgitt), myndig før 1751
b. Ingeborg Haagensdatter, broren er formynder.

Er Haagen Torjusen Guddal egentlig Haagen Torjusen Maal?

2. Søren Torjusen Langelandstølen, Lund
Født ca 1679? (22 år i 1701 ? og 36 år i 1718)
• 1701, har funnet 1 Søren (Søfren) Torjusen: Bor på Moi i Lund tjener, 22 år, født på Lende i Bache sogn. Faren død
• 1818 36 år i følge lundsboka. Dette må sjekkes.
Død 1741, skifte 08.02.1742. oppgis da at han bodde på Surdal (Det vil vel si hos datteren Berte)

Barn med første kone: Lundsboka sier at dette er Asgjerd Aslaksdatter som er gravlagt 28.05.1730, men bortsett fra at datteren Siri har en datter med samme navn, og at dødstidspunktet (kirkeboka) kan være rett, finner jeg ingen bevis for at dette er riktig.

a. Siri Sørensdatter, gift 1730 (kirkeboka) med Ole Jøelsen. Bor på Handeland.
Død ca 1753, skifte 18.03.1754. Etterlater enkmannen Ole Jøelsen og barna: Jøel 8 år, Aschierd 20 år, Mallene 14 år og Ingeborg 5 år.

b. Berte Sørensdatter, gift med Svend Børildsen. Bor på Surdal.
Måtte flytte i 1761, mannen død før 1758 (Lundsboka, ikke sjekket). Har barn men så langt har jeg ikke kommet enda.

c. Gurine Sørensdatter: gift 29.06.1749 med Lars Olsen fra Ueland. I kirkeboken står det at hun kommer fra Eeg.
Mange barn, alle oppkallinger fra Lars sin side bortsett fra Astri (Ester) som jeg ikke finner noen steder (Siri finnes på begge sider, som barnets farmor og tante(på morssiden)). Barna er: Siri (1750-1824), Ole (1751-1795), Astri (Ester) (1754-før 1795 i Bergen), Guri (1757-1828) Sigbjørn (1761-1762), Sigbjørn (1763-1765) og Guri (1766-?)(gifter seg 1802 med Børild Jonsen fra Hovland

Lundsboka har også en Karen som søster, som ble dømt til døden i 23.05.1718 for blodskam, men dette må være feil, for hun heter, så vidt jeg klarer å tyde, Karen Torgiusdatter og aldersmessig er hun for gammel. Dessverre klarer jeg ikke tyde hvor hun er fra, for hun kan jo være deres tante? Det er Karens morbror Sigbjørn Pedersen og tantesønn Jacob ? som så vidt jeg forstår er anklaget sammen med henne.
Så vidt jeg forstår rømte hun før hun kom til Stavanger.

Gift andre gang Helga Tollaksdatter, som er enke ved skiftet. Ingen barn.

3. Berte Torjusdatter.
Ugift.
Bor hos søsteren Karen og hennes mann Svennung Willumsen på Nystad
Død ca 1751, skifte 19.04.1751

4. Karen Torjusdatter, gift med Svennung Willumsen på Nystad
Ingen livsarvinger.
Død ca 1751, rett etter søsteren Berte, skifte 19.04.1751 (skiftet etter Bertes)

csh

Antall Innlegg : 1
Join date : 02.02.2012
Bosted : Kristiansand

Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet